Holokauszt tananyag V.
Elsődleges fülek
A Sorstalanság című regény főhőse, Köves Gyuri a haláltáborból hazatérve különös dolgokat tapasztalt. Többen kételkedtek a gázkamrák létezésében és a zsidóság szenvedését is kétségbe vonták. Mások együtt éreztek vele, és hallani szerették volna a történetét, de ő nem tudott – nem akart – mesélni róla. Lakásukban új lakók éltek, apja halálhíréről ismerős családoktól értesült. A regény végén megállt a házuk előtt, és elhatározta, hogy az átéltek ellenére folytatja életét.
Visszaemlékezések, korabeli források beszélnek arról, hogy 1945 tavaszán, a koncentrációs táborok felszabadulása után, sok tízezer magyar zsidó érezte ugyanazt, mint a regénybeli fiú. A hazatérőket a DEGOB (Deportáltakat Gondozó Országos Bizottság) nevű zsidó segélyszervezet fogadta, regisztrálta és próbált nekik segíteni. Nyilvántartásuk szerint 1946 szeptem-beréig 83 331 személy tért vissza Magyarországra.[1] A túlélők útja gyakran hónapokig tartott, mert a magyar állam más országok gyakorlatával ellentétben nem segítette visszatérésüket, így a legtöbb esetben önerőből jutottak haza.
Kertész Imre regényének hőse által átélt tapasztalatokkal nagyon sokan szembesültek. Rá kellett ébredniük, hogy lakásaikban idegenek élnek, vagyontárgyaik eltűntek, sokaknak az az egy szál ruha jelentette mindenét, amiben hazatért. Ingóságaikat a lakosság részben törvénytelenül hordta szét, de voltak, akik „törvényesen", valamely állami rendelkezés nyomán jutottak a zsidók házához, üzletéhez és egyéb ingóságaihoz. Ezeket az új tulajdonosok sok esetben azért nem kívánták a hazatérőknek visszaadni, mert gyakran az így megszerzett vagyon a háborúban elpusztult saját javaikat pótolta, a lakásokat ugyanis gyakran kapták otthonukat elveszített családok vagy menekültek.
A deportálás előtt a zsidók sokszor bízták értékeiket keresztény ismerőseikre, akiknek egy része a veszély elmúltával készségesen visszaszolgáltatta ezeket a javakat, de akadtak olyanok is, akik megtartották.
A probléma súlyosságát jól mutatta, hogy még 1947-ben is közel százezer peres ügy zajlott az átvett, és vissza nem adott tárgyakkal és az ingatlanokat érintő tulajdonjoggal kapcsolatosan. Valószínűleg nagyon sok eset nem került bíróság elé.[2] A lakosság mellett a magyar állam, a német csapatok, majd a fosztogató szovjet egységek is jelentős károkat okoztak a zsidók tulajdonában.
A hazatérő zsidók igyekeztek újjászervezni családi és közösségi életüket. A településeken sorra alakultak a Zsidó Szövetség szervezetei, melyek kapcsolatot tartottak a helyi hatóságokkal és képviselték a megmaradt zsidóság érdekeit. Gyorssegélyeket kértek számukra, ami hozzásegítette őket az újrakezdéshez, újraindították az oktatást, újra használatba vették a zsinagógát. A helyhatóságok, az akkori szűkös körülmények, az általános nélkülözés közepette, általában minden tőlük telhetőt megtettek, hogy segítsenek a hazatérteken.
A háború után az antiszemitizmus nem múlt el nyomtalanul az arra fogékony társadalmi csoportokban. Voltak olyan települések – például Miskolc, Ózd, Pécs – ahol a visszatértek ellen a helyi lakosság pogromot rendezett. A személyes tragédiák átélése mellett gyakran szembesülniük kellett azzal a váddal, miszerint: „Többen jöttetek vissza, mint ahányan elmentetek!” [3]
A hazatért zsidók jelentős része Auschwitz után mindörökre szabadulni akart zsidóságának legszembetűnőbb jelétől: jellegzetes, németes hangzású nevétől. Magyarországon 1945 és 1948 között 23 ezer zsidó változtatott nevet. Félelemből, önvédelemből, gyermekeik jövője érdekében tették meg ezt a lépést, azt remélve, hogy többé nem lesznek könnyen megkülönböztethetőek a többségtől.
A második világháború után újraszerveződő rendőrség, valamint a politikai rendőrség vezetői közé is, sok esetben kerültek zsidó származású emberek. Személyes támadások célpontjává váltak, ami lehetőséget teremtett arra, hogy több intézkedés során hozták fel ellenük az elfogultság vádját, valamint, hogy az eljárás valójában „zsidó bosszú.”
A hazatérő zsidók helyzetének bizonytalanságaira mutatott rá a DEGOB által készített kérdőíves felmérés. A megkérdezettek több mint kétharmada kivándorlási szándékáról számolt be. A konkrét emigrációs célterületet megjelölők majdnem négyötöde Palesztinába készült. Megerősödött a cionista mozgalom, amely a világ zsidó népességének közös hazába telepítését kívánta elérni.
Brit kormányjavaslatra az ENSZ (Egyesült Nemzetek Szervezete) Közgyűlése, 1947. november 29-én, 181. számú határozatában javaslatot tett arra, hogy Palesztina területén egy arab és egy zsidó államot hozzanak létre, Jeruzsálemet nemzetközi övezetté nyilvánították. A javaslat eredményeként a Zsidó Nemzeti Tanács 1948. május 14-én kikiáltotta Izraelt.
A cionista mozgalom korábban nem volt különösebben támogatott a magyar zsidóság körében. Az ortodoxok vallási alapon utasították el a mozgalmat, álmessianizmust látván benne, a neológok pedig az asszimilációs életstratégiát részesítették előnyben. A holokauszt után azonban újra kellett gondolniuk addigi elveiket. A Magyarországi Cionista Szövetség vidéki szervezetei is élénk propagandatevékenységet fejtettek ki a Palesztinába történő kivándorlás mellett. A filmvetítések, újságok és plakátok mind-mind azt a célt szolgálták, hogy minél több zsidót vegyenek rá: alijázzon Palesztinába. A mozgalom a zsidó nemzeti érzés ápolásával is foglalkozott. Kiállításokat szerveztek, könyveket, tájékoztató füzeteket adtak ki, amelyek a holokauszt borzalmainak feltárása mellett, a háborúban a szövetségesek oldalán harcoló palesztinai zsidó katonák tetteinek bemutatásával próbáltak pozitív példát állítani a hazai zsidó lakosság elé.
A Hajdúság zsidóságának kisebb részét Ausztriába, túlnyomó többségüket Auschwitzba deportálták. Az Ausztriába hurcoltak közül viszonylag sokan túlélték a vészkorszakot.
A nádudvari hazatérők csoportja az addig rejtegetett tóratekercseket is hazahozta. Megpróbálták újraszervezni a hitközségeik közösségi életét. Hajdúnánáson újra elindult a zsidó elemi iskola, Hajdúböszörményben a túlélők megjelentették a hitközség monográfiáját, emléktáblát emeltek, még termelőszövetkezeti csoportot is alapítottak. Újra használatba vették a zsinagógákat, ezt tették Balmazújvároson, Hajdúszoboszlón, és Debrecenben is. Szoboszlón közös konyhát is működtettek a hazatértek, Debrecenben újrakezdte működését a rituális fürdő és a pászkasütöde, valamint általános és középiskolát is újraindítottak.[4]
A zsidó közösségek egy része azonban nem tudott talpra állni. Hajdúdorogon 1957-ben már csak három zsidó lakos élt, 1955-ben a zsinagógát is lebontották. Hajdúböszörményben kevesebb, mint 100 fő lakott az 1950-es évek végén, a szám a cionista mozgalom által is szervezett kivándorlási mozgalom következtében egyre apadt.
1956-ban (és az azt követő pár évben) a megmaradt zsidó lakosság többsége kivándorolt Hajdúnánásról, Hajdúszoboszlóról, Hajdú-hadházról. Kabán, Földesen, Tégláson 1956-ban, Vámospércsen és Balmazújvárosban 1957-ben szűnt meg a hitközség.
1945 és 1947 között a Magyar Országgyűlés 21 diszkriminatív törvényt, és több száz rendeletet helyezett hatályon kívül, a hazatért zsidóság túlnyomó többsége vérveszteségei, és a tradicionális életforma visszavonhatatlan megszűnése miatt már nem tudta tartósan itt elképzelni a jövőjét, és a kivándorlást választotta.
Hazatérők[5]
Az 1950-es évek végéig a hajdúsági zsidóság maradéka fokozatosan felszámolta életét, és elhagyta az országot. Házaik nagy részét eladták, lebontották, csak néhol árulkodik néhány üres, elhanyagolt épület az egykor ott élt, virágzó zsidó közösségről.
Magyar nyelvű linkek:
http://www.holokausztmagyarorszagon.hu
http://hbml.archivportal.hu/id-628-birosagok_es_ugyeszsegek.html
http://www.es.hu/vajda_julia;a_holokauszt_elmaradt_feldolgozasa;2004-11-08.html
http://baderech.hjm.org.il/Article.aspx/Hu/Zionism
Szakirodalom:
Braham, Randolph L.: A magyarországi holokauszt földrajzi enciklopédiája. I. kötet. Bp., 2010.
Kardos Pál: Adalékok a hajdúböszörményi zsidóság történetéhez. Hajdúböszörmény, 1949.
Harsányi László: Adalékok a hajdúvárosok zsidóságának történetéhez. Bp., 1970.
Karády Viktor: Túlélők és újrakezdők. Fejezetek a magyar zsidóság szociológiájából 1945 után. Bp., 2002.
Karády Viktor: Zsidóság, modernizáció, asszimiláció. Bp., 1997.
Kertész Imre: Sorstalanság. Bp., 2012.
Komoróczy Géza: A zsidók története Magyarországon I-II. Pozsony, 2012.
Források
1.
Herbst Hermann segélyezése
Jelzet: MNL HBML HbFl V.B. 374.c. 210.d. 2751/1945
2.
Klein Henrik[6] visszaemlékezése (Részlet)[7]
„…Én 1944-ben munkaszolgálaton voltam, 1944 októbere a 106/302-es munkásszázadnál, Zomborban ért. A Horthy-Szálasi paktum után riadóztattak bennünket és 18.-a körül Budapestre akartak vinni. Szabadkán egyenruhás emberek jártak vagonról-vagonra, és figyelmeztettek, hogy meneküljünk, mert a környéken különítményesek kószálnak az állomások környékén, és halomra gyilkolják a munkaszolgálatosokat. Sokan nem hitték el közülünk. Többen azonban kettesével-hármasával szétszóródtunk, s tanyáról tanyára haladva, november 12-én Böszörménybe értem.
Itt Haifában, a tengerparti kis házban, amikor a sorokat írom, még ma is remegek, ha a 20 év előtti hazatérésre gondolok. Egyetlen rokont, egyetlen barátot sem találtam. Az emberek szégyenkezve kerültek bennünket. A templom feltúrva, a templomudvaron összetört berendezések, romok, füstös elégetett könyvmaradványok. Számomra minden hiábavaló volt. Feleségemet Auschwitz vitte a halálba, két iker fiamat Rudit, Lacit 18 évesen a munkaszolgálatban lőtték szitává. Tömegsírjuk valahol Sopronon túl, a tónál van. Egyetlen testvérem sem maradt életben. Feleségem újfehértói 11 testvére, szülei sem tértek vissza a deportálásból. A Kleinek közül kilencen tértek haza.
Keserves évek után megnősültem, feleségem hasonló sorsú, megkeseredett teremtés. Kivándoroltunk, mert otthon minden valamikori életünkre emlékeztet. Minden hiába, itt sem tudunk szabadulni múltunktól. Minél jobb falathoz jutunk, annál keserűbb az nekünk, mert mindig elpusztított gyerekeinkre, haláluk körülményeire gondolunk. Egyetlen, ami vigasztalhat bennünket az, hogy talán a megmaradt fiatalok jobb, békésebb világban élhetnek.”
3.
Lénárd Lőrincné Báron Piroska visszaemlékezése (Részlet)[8]
„Két hete érkeztem meg Németországból. 10 hónapig voltam távol szülőhazámtól és most szívembe nézek: nincs benne bosszúvágy, sem harci kedv. Békés életet, szabadságot szeretnék, nyugodt munkát és barátságos környezetet. Amire legjobban vágytam, amiért 10 nehéz hónapon át imádkoztam, azt Isten megadta. Hazahoztam három gyermekem és megtaláltam azt is, akinek hoztam, férjemet. A sors kedvesebb alig lehetett hozzám és tudom, hogy sok keresztény családot jobban megtépett a háború vihara. Ha találkozom régi ismerősökkel, kik talán kissé jobboldali beállítottságúak voltak és azért most sem mentesek minden bűntudattól, azt hallom: „voltak bűneink, de megszenvedtünk mi is, éppen úgy, mint ti. A mi lakásainkat is kifosztották, ahogy mi kifosztottuk a tiéteket. A mi gyermekeink is földönfutók, a mi állásainkat is elveszik.” És én bólogatok, de tudom, hogy mégsem azonos szenvedés a miénk az övékkel. Rajtuk saját bűneik gázolnak keresztül és a háború, a névtelen szörny. Mirajtunk azonban saját társaink. Nem mindegy az, hogy véletlen golyó talál-e el az utcán, vagy üldözők fegyvere, akik téged, csak téged keresnek. Nem mindegy, hogy a küszöbben elbotolva véletlenül törted-e el a lábad, vagy valaki szöges csizmával beléd rúgott. Az emberi rossz szándék, ami a szenvedést okozta, a Te szenvedésedet kívánta – ez a nagy különbség. És igenis tudja meg a magyar társadalom, hogy megvolt a rossz szándék és hatalma volt cselekedni. Nézzen a szemébe annak, ami történt és vigyázzon a jövő nemzedékre, hogy húsz év múlva ne legyen olyan magyar csendőr és tisztviselő, ki hidegvérrel megismétli a múltat…”
4.
Hajdúnánási Nemzeti Bizottság jegyzőkönyvei[9]
„Cary Jakab biz. tag /Demokrata-Polgári Párt Elnöke/ emelkedik szólásra. Nyugodt, kimért hangon előadja a következőket: Nem egyszer hallottam már az utcán az asszonyok s a mészárszékek előtt állók tömegéből ilyen hangokat. Majd meglátják a zsidók, hogy mi lesz velük, ha az oroszok kimennek…
Én az antiszemitizmus tovább terjedésének megakadályozása céljából helyesnek találom azt, hogy a politikai ügyosztály élén ne a jelenlegi vezető álljon.
Köszönjük meg eddigi működését és bocsássuk el azzal, hogy továbbra is békés együttműködést akarunk a városi polgárság minden rétegével, különösen a zsidósággal, aki a múltban már annyit szenvedett, ezért segítsük őket boldogulásuk terén ott, ahol csak lehetséges, de a város nyugalmának és békéjének megőrzése mellett érdemesnek tartom leváltani a mostani politikai osztályvezetőt, mert a közhangulat elkeseredett az utóbbi időkben történt internálások miatt és ha ezt zsidó vallású magyar intézi, ki a jelenlegi politikai osztály vezetése élén áll, könnyen antisemitismusra adhat alkalmat."
Jelzet: MNL HBML HbFl XVII. 4. 1. k. 1945. 03. 13-i ülés
Feladatok
1. Milyen tényekkel szembesültek a hazatérő zsidók? Sorolj példákat, mi nehezítette az életük újrakezdését?
2. Hogyan próbálták újjászervezni közösségi életüket a hazatérők? Járj utána, hogy településeden milyen szervezet segítette a hazatért zsidóságot?
3. Nézz utána, milyen zsidó emlékek (temetők, épületek, utcanevek, emléktáblák) vannak a településeden? Készíts fényképeket!
4. Mit talált otthon a munkaszolgálatból hazatérő Klein Henrik? Idézz a szövegből, milyen veszteségekkel kellett szembesülnie? Hogyan folytatta az életét? Sikerült-e megszabadulnia emlékeitől a kivándorlással és az új házassággal?
5. Miért tekinti egyedinek Báron Piroska az őket ért sérelmeket? Mit szeretne elérni az igazság megismertetésével? Vitassátok meg, hogyan látjátok a szövegben említett társadalmi csoportok megpróbáltatásait!
[2] Magyar Nemzeti Levéltár Hajdú-Bihar Megyei Levéltára Hajdúböszörményi Fióklevéltára (továbbiakban: MNL HBML HbFl) V.B. 192/b 70.d. 1890/1945.
[5] Uo., História 2004/02-03. Prepuk Anikó: A kirekesztéstől a deportálásig; Síró Béla: Debrecen megpróbáltatásai. Debrecen, 2013.; Nevek. Szerk. Halmos Sándor, Debrecen, 2003.; Halmos Sándor: „Emlékezz meg!” Hajdú-Bihar megye zsidóságának története napjainkig. Debrecen, 2003.
Adatok: MNL HBML HbFl V.B 76/c 339.d., Kardos Pál: Adalékok Hajdúböszörményi zsidóság történetéhez. Hb. 1949. 87.p.
[6] Klein Henrik (1885–1965) hajdúböszörményi fakereskedő, holokauszt túlélő. A családja 1815 óta látta el a lakosokat építőanyaggal. Ez nagy munka volt, mert akkoriban épült a város nagyobb része. A család a telepen két alkalmazottal dolgozott. A város vezetői és lakói nagy tiszteletben tartották őket. Két gyermeke és felesége, testvérei a holokauszt áldozatai lettek. 1945-ben az észak-izraeli Haifába költözött, ahol újra megnősült.
[7] Íródott 1965-ben az izraeli Haifában. Hajdúsági Múzeum Helytörténeti Adattár 08319. Klein család (A továbbiakban: HMHA.) Szöveghű közlés.
[8] Íródott 1945. május 15-én. Lénárd család magánarchívum
[9] MNL HBML HbFl XVII. 4. 1. k. 1945. 03. 13-i ülés (szöveghű közlés)
Szerző: Husvéth András - Varjasi Imre